Logo tiskové zprávy

Česká Unie Sportu
Zátopkova 100/2
160 17 Praha 6 - Břevnov, PO BOX 40

Tisková zpráva
1. 2. 2021

ČUS podporuje osvětovou a preventivní kampaň „Suchej únor“

 

 

Česká republika se dlouhodobě drží na špici světových žebříčků konzumace alkoholu na jednoho obyvatele. Více než jeden milión spoluobčanů se u nás v současné době pohybuje za hranou rizikového pití. Osvětová a preventivní kampaň „Suchej únor“, jejíž devátý ročník proběhne ve dnech 1. až 28. února, jim však poskytuje možnost dát si od alkoholu odstup. Tuto aktivitu podporuje a současně se na její propagaci podílí také Česká unie sportu.

 

„Osmadvacet dnů bez alkoholu zaručí účastníkům výzvy kvalitnější spánek, shození několika kil váhy a navíc i pocit hrdosti, že něco dokázali, ” vysvětluje motivaci organizátor výzvy Petr Freimann. Proto si „Suchej únor“ získává rok od roku více stoupenců. Lidé se vzájemně podporují a hecují. K abstinenci se připojují také známé osobnosti – letos třeba brankář Petr Čech nebo bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch a svým příběhem ho podpořil hokejový reprezentační brankář Patrik Bartošák.

 

Kampaň se začala pořádat v roce 2013 a byla původně zaměřena na zdraví mužů. Ti se v ČR dlouhodobě pohybují na světové špičce v pití alkoholu. Pijí zhruba čtyřikrát více než ženy a třikrát více, než je světový průměr. Prvního ročníku se zúčastnilo zhruba 100 mužů. Od té doby kampaň rostla a otevřela se také ženám. V roce 2020 se podle průzkumu zúčastnilo již 9 % dospělé populace a povědomí o kampani již bylo na úrovni 58 %. S pitím díky ní nadobro zvolní 53 % účastníků a osobní hrdost si díky „Sucháči“ zvedne 86 % aktérů.

 

„Suchej únor“ nechce prohibici, ani nebojuje proti alkoholu jako takovému. Je to osvětová kampaň za zdravější a uvědomělejší život, do kterého patří i (zpravidla) umírněná konzumace.

 

Smutná čísla:

- Šest procent celkové úmrtnosti v Česku jde na vrub alkoholu.

- Podle českých dat je u nás přes 1 milion lidí za hranou rizikového pití.

- Podle WHO vypijeme 14,4 litru čistého lihu na osobu a rok – po odečtení spotřeby turistů.

- 56 miliard korun jsou společenské náklady související s nadměrnou spotřebou alkoholu.

 

Veškeré informace o kampani „Suchej únor“ s podtitulem „Společně hýbeme národem, co pije přes čáru“ jsou na webové stránce www.suchejunor.cz.

MenuX